Lehet-e pilóta, aki szemüveges? Segíthet a lézeres szemműtét?

2020. 04. 7.

Sok gyermek álma, hogy felnőtt korában pilóta lehessen. Ha azonban az élet úgy hozta, hogy szemüveges lettél, akkor el is búcsúzhatsz az álmaidtól? Lehet-e pilóta, aki szemüveges? És aki szemüveges volt, de lézeres szemműtéten esett át? 

Kezdjük az elején. Miért fontos a jó látás a pilótáknak?

Repülés közben a pilóta által érzékelt információk 80%-a vizuális észlelésen keresztül történik. Vitathatatlan, hogy a repülőgépvezető látásának tökéletesen kell működni ahhoz, hogy megfelelően tudja végezni a munkáját. Az első világháború során a pilóták teljesítményével kapcsolatban szerzett tapasztalatoknak hála rendkívül sokat változott az egészségügyi paraméterek vizsgálata az alkalmassági követelmények között. A nagy repülős nemzeteknél a háború után speciális intézmények jöttek létre a pilótává válás orvosi követelményeinek kidolgozására és vizsgálatára. A honvédségnél jelenleg is alkalmazott szigorú szemészeti elbírálás alapjai is ezekből az időkből származnak.

Pilóta lézeres szemműtét | Elvégezhető-e?

 

De tulajdonképpen kinek van szüksége szemüvegre?

Szemüveggel vagy kontaktlencsével történő látáskorrekcióra annak lehet szüksége már egész fiatalon is, aki rövidlátó, távollátó, vagy akinek asztigmiája van

Mi az ezek közül, ami kezelhető lézeres szemműtéttel?

Látásjavítás céljából mindhárom problémára alkalmazható a lézeres beavatkozás (bizonyos dioptria-tartományon belül). A lézeres látáskorrekció rendkívül széles körben elterjed, gyors és biztonságos beavatkozás, melyet az  Amerikai Egyesült Államokban hozzávetőlegesen 10 millió1 emberen, világviszonylatban viszont már több, mint 40 millió2 szemüvegesen végeztek el. A lézeres szemműtét hosszútávú megoldást jelenthet azok számára is, akik a hétköznapokban szeretnének jobban látni,  és azoknak is, akiknek a munkájuk során van szükségük éleslátásra.

Milyen látásjavító lézeres szemműtétek léteznek? Fontos-e, hogy melyiket választja, aki pilóták készül?

A lézeres látásjavító műtéteknek két csoportját kell elkülönítenünk:

  1. Lebenyes kezelések (FEMTOLASIK, LASIK): Lebenyes technika esetében a szaruhártyán (lézerrel vagy egy mikrosebészeti eszközzel) lebenyt képeznek, amit felhajtva a szaruhártya alsóbb rétegében megtörténik a dioptria korrekció.
  2. Felszíni kezelések (PRK, Zero-Touch): Itt nem készül lebeny. A szaruhártya felső hámrétegét eltávolítják egy speciális sebészi kés vagy lézer segítségével majd egy lézer korrigálja a dioptriát az alsóbb szaruhártya rétegben. 

Gyógyulás szempontjából a lebenyes technika sokkal előnyösebb, hiszen mindössze néhány napot, maximum hetet vesz igénybe a regenerálódás, ezzel szemben a felszíni technika esetében 2-6 hónap is lehet a teljes felgyógyulás. Ebből a szempontból mindenképp van jelentősége, hogy melyik eljárást választja, aki pilótának készül.

Lehet-e honvédségi pilóta, aki szemüveges vagy lézeres szemműtéten esett át?

Honvédségi pilóták esetében a Honvédelmi-Egészségügyi Minisztériumi együttes rendelete3 szabályozza a katonai repülőalkalmasság kritériumrendszerét. Kizáró tényezők például a szemmozgató izmok működési zavara, a szemfenéki ideghártya, illetve a látóideg látóélességet befolyásoló előrehaladó betegségei. A rövidlátó, távollátó vagy asztigmia fénytörési hibával rendelkezők esetében a tolerancia határ minimális, de a probléma javítható lézeres szemműtétek bizonyos fajtáival. A radiális keratotomia kizáró eljárás, de a PRK és LASIK technológiák megengedettek, azonban az ilyen lézeres szemműtéten átesett páciensek mindig egyedi szemészeti elbírálás alá esnek. Az egyedi vizsgálat során figyelembe veszik a szaruhártya állapotát, a műtét óta eltelt gyógyulási időt (min. 6 hónap), a műtét előtti fénytörési hiba mértékét (nem lehet nagyobb, mint 4 dioptria), a látóteret és a csökkentett fényviszonyok közötti látást. Figyelembe kell venni a pupillájuk átmérőjét, hiszen, ha ez az érték nagyobb, mint 7,5 mm, akkor éjszakai körülmények között megjelenhetnek fénykörök a fényforrások körül, ami nem megengedhető egy honvédségi pilóta esetében. Vizsgálni kell ezen kívül a látásélesség stabilitását két hét különbséggel, két különböző időpontban, és a mért értékek nem haladhatják meg a 0,5 dioptria különbséget.

Annak tehát, aki honvédségi pilótának készül és csak emiatt szeretné elvégeztetni a lézeres szemműtétet érdemes konzultálni egy ilyen vizsgálatot végző orvossal, aki a szemészeti paraméterek alapján jó eséllyel meg tudja mondani, hogy van-e értelme a beavatkozás elvégzésének, alkalmas lehet-e az illető a megfelelő gyógyulási idő után a honvédségi pilóták szemészeti alkalmassági vizsgálatán. Ilyen vizsgálatot végző orvosok elérhetősége:

 https://www.nkh.gov.hu/web/legugyi-hivatal/hir/-/hir/948649/true

Lehete-e kereskedelmi pilóta, aki szemüveges vagy lézeres szemműtéten esett át?

Kereskedelmi pilóták esetében a szabályozás jóval megengedőbb4. A kereskedelmi járatokon dolgozó repülőgép vezetőknek Eü. 1-es orvosi alkalmassági vizsgálaton kell sikeresen  átesniük, melynek része az alapos látásélesség ellenőrzést is. Esetükben a távoli látásnak korrekcióval (szemüveggel vagy kontaktlencsével) legalább 70%-osnak kell lenni mindkét szemen külön-külön, a két szemen együtt vizsgálva pedig min. 100%-nak vagy annál jobbnak. A szemészeti műtétek (pl.: lézeres szemműtét) megengedettek, de a gyógyulási idő után, vagyis a látásfunkció teljes visszanyerését követően megfelelő szemészeti értékelést kell szerezni a pilóta jelöltnek. Itt is érdemes azonban részletesen tájékozódni, mielőtt valaki belevág a lézeres látásjavításba.

A hobbi pilótákra ennél enyhébb szabályok vonatkoznak. 

Mi a helyzet külföldön?

Aki Magyarországon megfelelt a pilóta szemészeti alkalmassági vizsgálaton, az biztos, hogy repülhet külföldön? A kereskedelmi pilóták tekintetében az EU-ban elvileg egységesek a szabályok, a honvédség tekintetében azonban nem találtunk ilyen jellegű adatot. Azt viszont több ország vonatkozásában olvasható, hogy lézeres szemműtétet kizárólag a honvédség által kijelölt intézményben végeztethető el5.

Ha európa határain kívül tekintünk, akkor egészen eltérő szabályozást is találhatunk. Az amerikai FAA (Szövetségi Légügyi Hivatal)6 például nem rendelkezik külön szabállyal a lézeres szemműtétekkel kapcsolatban, a fő figyelembe veendő szempont a szövetségi légtér védelme. A Szövetségi Légügyi Hivatalnak az a fontos, hogy tagjai megfelelő látásélességgel rendelkezzenek, amit szigorú és alapos szemészeti vizsgálatokkal lehet tanúsítani.

Az USA Haditengerészetének7 már határozottabb véleménye van a pilóták lézeres látásjavító kezelését illetően. A PRK kezelés bizonyos esetekben elfogadott és néhány éve már a lebenyes technika sem kizáró ok8, hiszen ez az eljárás sokkal gyorsabb regenerálódást tesz lehetővé, így a pilóták kevesebb időre esnek ki a munkából. 

Az amerikai űrhajósok esetében is elfogadottak a lebenyes LASIK és FEMTOLASIK kezelések. 

Amerikában a kereskedelmi légitársaságok sem tiltják a lézeres látásjavítást. Viszont kötelezik munkatársaikat arra, hogy ha elvégeztetik a műtétet, akkor ki kell várniuk a megfelelő gyógyulási időt, mielőtt újra munkába állhatnak.

Összességében elmondható tehát itthon és külföldön is, hogy a technológia fejlődésével a pilóták esetében egyre szélesebb körben elfogadottak a lézeres szemműtétek. Érdemes azonban minden esetben tájékozódni a pontos szabályozásról a kijelölt felvételi intézménynél mielőtt a leendő pilóta belevág a lézeres látásjavításba.

Források:

  1. https://www.nytimes.com/2018/06/11/well/lasik-complications-vision.html
  2. https://www.eyeworld.org/article-lasik-worldwide
  3. https://hhk.uni-nke.hu
  4. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0027&from=EN
  5. https://www.aao.org/eyenet/article/military-members-turn-to-refractive-surgery-to-imp-2
  6. https://www.la-sight.com/services/lasik/lasik-special-activities/lasik-pilots-aviation/
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18545015
  8. https://www.aao.org/editors-choice/most-us-naval-aviators-believe-lasik-improved-thei